verslag januari 2007 - Reisverslag uit Bad Hofgastein, Oostenrijk van famhermsen - WaarBenJij.nu verslag januari 2007 - Reisverslag uit Bad Hofgastein, Oostenrijk van famhermsen - WaarBenJij.nu

verslag januari 2007

Door: marcel, cora, luck en jesse hermsen

21 Januari 2007 | Oostenrijk, Bad Hofgastein

Hallo allemaal,

Eindelijk weer even tijd om te berichten over de gang van zaken betreffende ons avontuur in Oostenrijk. De afgelopen weken waren hectisch, druk en onzeker, want wie dacht (wij zelf ook) dat de bureaucratie in Nederland erg was, nou die moet maar eens naar Oostenrijk komen.
We hebben de afgelopen weken aan den lijve ondervonden dat de Oostenrijkse ambtenaar zich exact aan de regels en afspraken houd, wat op zich goed maar soms heel erg frustrerend is en heel veel tijd kost. Een ding moet ik ze hier wel nageven, het is ja of nee. Je krijgt iets wel of niet en er bestaat niet zoiets als een tussen mogelijkheid of grijsgebied. Dat geeft wel weer duidelijkheid.

Ik moet er wel bij zeggen dat wij de pech hadden met een erfenis te maken te hebben. Hierdoor gaat er bij de verkoop van een huis een heel ander traject lopen. Wij hadden voordat we een bod op het huis uitbrachten aan de makelaar gevraagd of overdracht op 2 januari haalbaar was, mede omdat we wilden proberen om begin februari te starten met verhuur van kamers. Volgens de makelaar was dit absoluut geen probleem en konden wij gerust met plannen beginnen. Maar ja naar mate de tijd verstreek werd duidelijk dat we met mensen te maken hadden, een makelaar en een advocaat van de verkopers, die het woord communicatie volgens mij niet kennen.

Om een lang verhaal kort te maken; het kwam er op neer dat toen wij eenmaal een bod gedaan hadden en dit bod geaccepteerd werd, we volgens de makelaar toch wel rekening hadden moeten houden met een procedure die wat langer ging duren dan bij een normale verkoop. Daarnaast verliep de informatie uitwisseling tussen de verkopende partij en de bank ook niet bepaald vlekkeloos. De verkopende partij wilde eerst papieren zien m.b.t. de door de bank te verstrekken financiering voordat er een koopcontract getekend kon worden. De bank daar in tegen wilde de papieren m.b.t. de financiering pas verstrekken als er een koopcontract getekend was. Je snapt het al, een visuele cirkel was het resultaat. Ná dat we erop aangedrongen hadden dat beide partijen maar eens om de tafel moeten gaan zitten omdat wij onze planning anders niet zouden halen, heeft de bank er voor gezorgd dat alles toch nog op z’n pootjes terecht kwam. Ja, wat betreft de bank hebben we een prima keuze gemaakt. De man die onze belangen daar behartigt weet precies wat het woord communicatie betekend.

Je zult het niet geloven, maar we zijn uiteindelijk 3 keer naar Salzburg gereden (ca 1 uur en 15 min. Enkele reis), in de veronderstelling dat we een koopcontract gingen tekenen (dat dacht de makelaar ook) en tot 3 keer toe gingen we zonder getekend contract weer naar huis. Uiteraard hebben we deze bezoekjes we gecombineerd met het doen van inkopen voor ons landhuis/pension. Nadat we de tegenpartij daarna bijna dagelijks aan de telefoon hadden gehad hebben we het contract dan toch nog tijdig kunnen tekenen bij de notaris in een stadje in de buurt.

Inmiddels ligt de gehele papier handel m.b.t. de verkoop, bij het gerechtshof in Salzburg. De rechter moet namelijk zijn zegen geven over de wijze waarop de verkoop gegaan is en de nabestaanden gekregen hebben waar ze recht op hebben. Pas als de rechter z’n uitspraak gedaan heeft, is de koop 100% definitief. We wachten nu ca. 1,5 weken op deze uitspraak en volgens de wijze heren kan dit nog wel een week duren. Nou ja wachten, dat woord kennen we niet. We hebben de makelaar zo vaak om de sleutel van het huis gevraagd, de ene keer omdat we onze meubels uit de opslag moesten halen en deze alvast naar het huis wilde brengen, de ander keer omdat de architect het huis moest komen bezichtigen en inmeten of omdat we al wat wilde opruimen in het huis, enz, enz, dat hij sinds gisteren heeft besloten om de sleutel alvast aan ons te overhandigen. We kunnen nu ongestoord aan de slag in het huis.

Inmiddels zijn we al z’n 1,5 weken aan het klussen in het huis en het schiet al aardig op. De 4 twee persoonskamers hebben we al flink onder handen genomen. De plafonds en de muren zijn opnieuw geverfd en met het schuren en lakken van de oude eikenhouten vloeren ben ik begonnen en verwacht dat deze volgende week dinsdag klaar zijn. Ook de gemeenschappelijke huiskamer heeft een nieuwe verflaag gekregen en wordt de aankomende week ingeruimd. De ontbijtruimte is al klaar.
Onze planning hebben we wel wat bij moeten stellen want begin februari is niet haalbaar, het wordt dan ook half februari. Gelukkig krijgen we volgende week weer wat extra hulp van mijn ouders en over drie weken komen er een aantal mensen van C-Commit (mijn vorige werkgever) om een paar dagen te genieten en om hier en daar de handen uit de mouwen te steken.

Nou, ik ben er weer doorheen geloof ik. O ja, we hebben gehoord en gezien dat jullie in Nederland behoorlijk last hebben gehad van de storm die Europa de laatste dagen geteisterd heeft. Ik hoop dat jullie hierdoor geen schade hebben geleden. Wij hebben hier ook last gehad van deze storm, er zijn al wat bomen gesneuveld rond om ons huis. Vrijdag waren we tot 19.00 uur aan het klussen geweest en toen we naar de stacaravan terug wilde rijden, lag er een grote dennenboom over de oprit van ons huis.
Ik heb toen een bijl uit de schuur gehaald om de top uit de boom te hakken zodat we er weer door konden. In totaal zijn er nu drie bomen om gewaaid, ach er staan er toch te veel en we willen toch al wat uitdunnen.

Dit was het weer voorlopig. Heel veel groeten van ons uit het zonnige Bad Hofgastein waar je wel kunt skiën maar waar het lijkt alsof het voorjaar is. Gelukkig wordt er voor de komende weken weer sneeuw verwacht en is het ’s nachts onder het vriespunt waardoor de pistes besneeuwd kunnen worden.

Grüssen,

Marcel. Cora, Luck en Jesse Hermsen

• 21 Januari 2007 - 13:08

Else:

hoi allemaal,
    jullie hebben dus alweer aardig wat obstakels moeten nemen. Soms lijkt het leven wel een hordenloop. Ik hoop dat de horden steeds makkelijker te nemen worden!
    succes met alles, groetjes,
    Else

• 21 Januari 2007 - 13:23

Frans:

Hey Prince 2: laat die vleugel nog maar ff staan!

• 21 Januari 2007 - 17:11

John En Gemma:

Mooi nu kan eindelijk het werk beginnen, en kunnen de handen uit de mauwen.

Leuk

Succes!!

• 21 Januari 2007 - 17:13

John En Gemma:

doe maar mouwen

anders gaan de buren klagen over de katten.

• 21 Januari 2007 - 19:37

Marie Cecile:

leuk die foto's erbij! Wat is het daar mooi! Ook erg leuk om jullie weer eens te zien. Da's lang geleden. Heel veel succes, hopelijk komen de eerste gasten snel!

• 22 Januari 2007 - 07:19

Patrick:

Veel plezier met het klussen. Volgens mij wordt het erg mooi.

Gr. Patrick

• 22 Januari 2007 - 08:12

Femmy:

Leuk optrekje! :)
    Tis altijd weer leuk om te lezen hoe het jullie vergaat.
    Nog even doorklussen en laat dan de gasten maar komen!
    Succes!
    Groetjes,
    Femmy

• 22 Januari 2007 - 10:07

Corine:

Waauw! Wat een stekkie zeg!! Die obstakels zijn zeker de moeite waard. Wanneer kunnen we wat boeken?
    Groetjes en heel veel klusplezier!
    Corine

• 22 Januari 2007 - 11:54

Jan En Nicole:

Gelukkig dat het nu begint op te schieten. Ik hoop voor jullie geen tegenslagen meer. Mooie foto's trouwens. Ik ben ervan overtuigd dat jullie hier veel plezier gaan beleven.

• 22 Januari 2007 - 18:57

David En Marielle:

Hé, super! Dat is wat je noemt een pracht huis! Leuk om nu ook even binnen te kunnen kijken.Heel veel klus-plezier en veel succes met al het klussen. Maar goed, dat is zeker aan jullie besteed! Veel groetjes uit Wijchen!

• 22 Januari 2007 - 20:30

Arne:

Vet....!!!!
    Klusze...;-)...,
    Ciaociao...!!!

• 22 Januari 2007 - 20:51

Leo:

Nog efke`s er tegen on en dan hedde en vies ding zeggen ze ien grusbek.
    Marcel en Cora het ziet er perfect uit en vooral met die sneeuw.
    Werk ze nog even de groeten. Tonny en Leo en de kids.

• 23 Januari 2007 - 22:34

Stef:

hoi marcel en cora
    het ziet er te gek uit
    veel succes met de werkzaamheden
    in mei gaan wij weer toeren met de motor
    kunnen we boeken, ik zal de route erop aanpassen

groetjes stef

• 24 Januari 2007 - 08:37

Sandra Hermsen:

De verhalen volg ik via een andere lijn, maar erg leuk om nu de foto's te zien. Hopelijk gaat alles naar tevredenheid en wij wensen jullie heel veel succes.Ziet er geweldig uit.
    Mario, Sandra

• 25 Januari 2007 - 08:22

Paul:

He, he ff tijd om naar jullie vorderingen te kijken. Ik zie dat het langzaam maar zeker een echt Gasthof begint te worden. Nou mooi hoor. Blij toe voor jullie dat de bank zo meewerkend is en er nu schot in de zaak zit en dat mag natuurlijk onderhand ook wel eens. Ben benieuwd wanneer het allemaal is afgerond maar daarvan zullen jullie ons zeker wel op de hoogte houden. Nou succes verder en werkse, volgens mij gaat dat best lukken!
    Groetjes en tot het volgende bericht.

• 29 Januari 2007 - 08:43

Diana:

Hoi,

Heb ik net een e-mail gestuurd om te horen hoe het gaat, lees ik daarna dit verslag. Tjonge, jonge ... ff stressen maar uiteindelijk gaat het dan toch lukken allemaal. Ik zie dat jullie nu flink de handen uit de mouwen moeten steken maar daar krijg je dan ook wat voor terug. Succes de komende tijd. Groetjes van ons alledrie xxx

• 30 Januari 2007 - 22:14

Wilma Zegers:

hallo,daar in Oostenrijk,is het gezellig,met de familie.Jullie hebben ze toch wel allemaal aan het werk gezet!
    Het ziet er gaaf uit,het zat niet allemaal mee heb ik gelezen,maar jullie zijn toch maar mooi de eigenaren ,van dit mooie prachtige pand.
    groetjes van Tante Wilma

• 02 Februari 2007 - 13:50

Albert Jacobs:

Hallo Allemaal
    De jarige nog gefeliciteerd
    Het ziet er prachtig uit, komen logeren als jullie het zover klaar hebben.
    Succes

• 07 Februari 2007 - 21:50

Mia:

Ik wil jullie veel succes wensen met jullie onderneming.Zo te zien is het daar schitterend.

• 11 Februari 2007 - 10:02

Harm & Otilia & Mila:

Ha klussers,

de foto's zijn schitterend en het verhaal boeiend. We hopen dat de rest van de verbouwing volgens plan gaat. Wanneer verwachten jullie de eerste gasten? Na dit gezien te hebben, willen wij ook wel een weekje boeken bij jullie!

Groetjes uit Groesbeek.

P.s. vieren jullie carnaval in Oostenrijk?

• 21 Februari 2007 - 14:17

Annie En Ton:

Hoi allemaal, we zijn blij voor jullie dat je eindelijk hebt kunnen beginnen en nu maar hopen dat je tegenslagen meer zult ondervinden.Het wordt ook tijd dat je alles klaar krijgt want dan kunnen we ook iets afspreken.Volgend jaar gaat Femke trouwen.

groetjes, Annie en Ton.

• 05 Mei 2007 - 06:23

Rik:

he luck hier uit groesbeek ziet er leuk ui wij komen denk ik ook nog wel een keer en de groetjes dar he doeg
    p.s.wat ben je lang geworden
    p.p.sik ben 1,64m lang
    p.p.p.sdoet er niks toe en veel guluk.

• 04 Oktober 2007 - 17:02

Heleen:

hallo, ik las je brief in de margriet, ben gaan google-n en vond jullie landhaus.
    Ik ben een nederlandse die sinds 1986 in Vorarlberg woont en vind t erg leuk interessant om te lezen over jullie ervaringen in het salzburgerland!
    wens jullie veel leuke gasten (er zijn ook zeurpieten hoor... ik heb zelf 3 appmnt) blijf genieten van je gezin en van het mooie land, Heleen Sparr-de Heer