verslag juli 2007 - Reisverslag uit Bad Hofgastein, Oostenrijk van famhermsen - WaarBenJij.nu verslag juli 2007 - Reisverslag uit Bad Hofgastein, Oostenrijk van famhermsen - WaarBenJij.nu

verslag juli 2007

Door: marcel, cora, luck en jesse hermsen

16 Juli 2007 | Oostenrijk, Bad Hofgastein

Beste familie, vrienden en kennissen,

Ná een drukke periode heb ik weer even tijd gevonden om jullie op de hoogte te brengen van de stand van zaken.
We zijn op dit moment voor een kort bezoek van een week in Nederland en dus even niet bezig met verbouwen, gasten of andere zaken die zo bij het runnen van een vakantieaccommodatie komen kijken.

Sinds het laatste verslag is er al weer veel gebeurd. Ná het drukke winterseizoen dat zeer goed gegaan is, zijn we direct van start gegaan met de verbouwing van de begane grond. De bedoeling is dat hier drie appartementen komen die plaats gaan bieden aan 12 tot max. 16 mensen.
Het kleinste appartement wordt een 2 tot 3 pers. appartement dat zal bestaan uit een hal met wc, een tweepersoons slaapkamer met badkamer en een keuken/woonkamer. (oppervlakte 45m2) en eigen ingang en krijgt een eigen terras.
Het tweede appartement heeft een hal, twee 2 pers. slaapkamers, een badkamer en een keuken/woonkamer. (oppervlakte 55m2).
Het derde en grootste appartement heeft een hal, drie 2 pers. slaapkamers, een badkamer en een keuken/woonkamer. (oppervlakte 65m2)

Om deze verbouwing te kunnen uitvoeren, moest er uiteraard eerst een vergunning worden aangevraagd. Eigenlijk geen spannende zaak, was het niet dat we toch op een paar vervelende zaken zijn gestuit. De vorige eigenaar was weliswaar een architect en bouwmeister maar was wat betreft het in orde hebben van vereiste papieren niet z’n ster.
Zo bleek al snel dat de eigen waterbron en de olie-installatie niet waren aangemeld bij de Gemeinde. Voordat we de bouwvergunning konden aanvragen moest het water en de olie-installatie eerst worden gekeurd. Ná een uitgebreid onderzoek van het water bleek dit van uitstekende kwaliteit te zijn en werd de waterinstallatie goed gekeurd. De olie-installatie daarin tegen was al flink verouderd en moest dus hier en daar worden verbeterd. Omdat wij toch een nieuwe verwarmingsinstallatie op de planning hadden staan, was aanpassing van de oude installatie niet nodig mits we niet te laan met vernieuwing zouden wachten, ook geregeld dus.
We dachten dat alles nu in orde was maar dat was niet het geval. Zoals vele huizen in het buitengebied is ook ons huis niet aangesloten op het gemeenteriool. De septictank die achter het huis ligt moest geïnspecteerd worden mede omdat wij het pand bedrijfsmatig willen gaan gebruiken. Het heeft zeker vier weken geduurd voordat alleen al de inspectie was uitgevoerd, waarna het nog zeker 4 weken heeft geduurd voordat de papieren waren ingediend. Tja, ook de ambtenaren in Oostenrijk nemen er de tijd voor. Maar het werd wel grondig aangepakt.
De tank werd door een lokale boer leeggezogen waarna de brandweer de tank schoon spoot. Daarna werd de tank grondig geïnspecteerd en werden alle leidingen met camera en rook gecontroleerd.
De uitslag was dat de tank er prima uitzag en de meeste rioleringsleidingen in orde waren. Wel waren er hier en daar wat illegale aansluitingen van regenwaterafvoer op het riool en was er een rioolaansluiting fout aangesloten op de tank.
Al met al geen slecht nieuws, totdat de architect kwam vertellen dat de septictank te klein was voor een pension. Aansluiting op het gemeente riool of een nieuwe biologische septictank binnen 1 jaar, was de enige oplossing. Nou dat was even een flinke domper want we wisten wel dat we over een paar jaar dit onderdeel moesten aanpakken, maar dat het nu binnen een jaar moet betekend dat er flink wordt geknabbeld aan ons verbouwingsbudget.

Inmiddels zijn we al aardig onderweg met de verbouwing. Onze architect vertelde ons dat we niet hoefden te wachten met verbouwen tot de vergunning binnen was, want aan het aanzicht wordt er niets veranderd. Het kleinste appartement (app. A) is bijna klaar. De badkamer moet nog gerealiseerd worden en in de woonkamer hier en daar een muur geverfd. Verder nog wat leidingwerk aansluiten en dan is dit appartement klaar. Appartement B (4 pers.) is sinds 1 juli helemaal klaar.
Het was een hele klus. We moesten veel breken en nieuwe leidingen leggen wat eigenlijk de meeste tijd heeft gekost. Met een sloophamer een sleuf van ca. 20 meter maken in een betonnen vloer van 20cm dik was gen pretje. Maar we hebben het gered, weliswaar op de valreep maar met behulp van een strakke planning, een gedetailleerde actielijst en dagen van 14 uur hard werken is het gelukt.
Ons eerste appartement is een plaatje geworden. Maandag 2 juli om 18.30 uur waren we klaar en om 18.45 stonden de eerste gasten op de stoep. (hoezo een “het roer om moment”!!!)

Verder hebben we nog heel veel werk verricht in de tuin die even iets groter is al we gewend waren. We hebben de buurman (landbouwboer van beroep) zo ver gekregen dat het maaiwerk door hem werd gedaan, maar daarna moest er gesnoeid worden, hekwerken af worden gebroken want die waren zo rot dat ze spontaan in elkaar zakten. Er lagen nog stapels met takken van gevelde bomen en het door de boer gemaaide gras moest nog met een kleinere maaier nágemaaid worden. En aangezien wij nog geen maaitractor hebben moest dat allemaal met een handmaaier gedaan worden (wel met benzinemotor gelukkig). Luck en Jesse hebben ons heel veel geholpen dus dat scheelde een hoop.

In de tussentijd hebben we ook niet stilgezeten met het werven van gasten. Cora heeft veel moeite gedaan om in de lokale kranten te komen en heeft zelfs een interview op omroep Groesbeek gegeven. Mede door deze acties hebben we de komende twee maanden veel gasten.
Verder hebben we diverse sportartikelen ingeslagen zodat er rondom het huis voor iedereen wat te doen is.
Zo kun je bij ons volleyballen, tafeltennissen, tafelvoetballen, darten, badmintonnen, staat er een trampoline en een klein zwembadje.

Zo dat was het voor nu weer. Ik heb ook nog wat foto’s van het eerste appartement toegevoegd.
We gaan ons de komende maanden druk bezighouden met de andere 2 appartementen en ik hoop jullie snel weer een update te kunnen sturen.

Heel veel groeten van ons viertjes en wie weet tot ziens.

PS: wij zijn super trots op onze Luck en Jesse, ze hebben het rapport gekregen en zijn beide overgegaan.
Ongelofelijk wat die twee gepresteerd hebben het afgelopen jaar.

• 16 Juli 2007 - 09:22

Patrick:

Goed bezig luitjes. Komt er allemaal mooi uit te zien volgens mij. Het is even klussen maar dan heb je ook wat.
    veel plezier verder en bedankt voor het bericht. Altijd leuk om te lezen wat de vorderingen zijn.
    Gr. Patrick

• 16 Juli 2007 - 10:48

Eliane:

Wat een leuk verslag weer en wat een berg werk verzet! Met wel een heel mooi resultaat!
    Succes verder en groetjes

• 16 Juli 2007 - 19:22

Irene Stoelinga:

Wat een werk hebben jullie verzet,echt het roer om ik heb waardeering voor jullie !lekker dat de kinderen het zo goed doen!Hebben jullie van 11 op 12 augustus nog een plekje vrij voor ons ?Wij komen dan van Italie naar jullie.Ik bel het weekend hier nog over.

Succes met alles een dikke kus uit Assen

• 16 Juli 2007 - 20:05

Mario En Sandra:

Ziet er allemaal wel heel erg mooi uit...
    En wat een werk! Hopelijk kunnen we volgend jaar? bij jullie in het grote appartement. Maar voorlopig genieten wij even van onze gezinsuitbreiding....

Heel veel groetjes,

Mario, Sandra, Mirto, Nyah en Ilyane

• 16 Juli 2007 - 20:06

Mario En Sandra:

Ziet er allemaal wel heel erg mooi uit...

Heel veel groetjes,

Mario, Sandra, Mirto, Nyah en Ilyane

• 17 Juli 2007 - 06:49

René Bosveld:

Erg mooi en sfeervol. Mooi uitzicht. Altijd leuk om het verslag te lezen. Erg goed om te horen dat Luck en Jesse het zo goed doen.

Groeten en ik kijk uit naar het volgende verslag. Succes!

Groet René Bosveld

• 17 Juli 2007 - 19:20

Fam.Jacobs:

Als één van de eerste "bewoners" van jullie appartement, nogmaals een compliment voor de uitstekende verzorging en het geweldige verblijf in Landhaus Angerhof.
    We kijken nu alweer uit naar een volgend verblijf bij jullie!

Heel veel groeten aan iedereen

Fam.Jacobs

• 19 Juli 2007 - 07:47

Annet, Jos En Kids:

Dat ziet er al veel belovend uit, met één woord prachtig. Ik weet zeker dat julie droom nu werkelijkheid is ge worden. Wij wensen jullie nog veel verbouwingsplezier en zien weer graag een update van de voruitgang.

Groetjes uit Horst.

PS. vanaf 1 sept. 2007 nieuw adres. ;)

• 04 Augustus 2007 - 20:52

Leo:

Wij komen net terug uit Zuid Italie waar we drie weken zijn geweest,maar ik zie dat julli niet stil hebben gezeten.
    Klus er maar flink op los en dan zien wij het resultaat van zelf wel een keer.

De groeten uit de Gaffel 24

• 06 Augustus 2007 - 06:52

Hans En Thea:

We hebben een weekje van jullie heerlijke gastvrijheid mogen genieten.
    Het is en wordt werkelijk heel mooi.
    Dat jullie trots zijn op wat tot nu toe is gepresteerd is daarom volkomen terecht.

Marcel, Cora, Jesse en Luck nogmaals heel erg bedankt voor alles.

Ik kan iedere lezer van dit journaal een verblijf in "Landhaus Angerhof" zeer
    aanbevelen. Ook in de zomer dus.

Vandaag weer begonnen met werk (6 aug.)maar, zit nog wat na te genieten op deze site.

Groetjes Hans.